Onderzoek naar hoe een verhaal aansluit bij kinderen


Kinderen hebben altijd een eigen verhaal: het verhaal van de dingen die ze meemaken. Dramatori zorgen via het spelen voor een verband tussen het eigen authentieke verhaal van de kinderen en het vormgegeven verhaal dat verteld of voorgelezen is.

Verhaalonderzoek betekent ook het ontdekken van oorzaak en gevolg, van voor en achter. Tijdens het spelen worden steeds verschillende zaken belangrijk gemaakt door de kinderen. De regie is niet gericht op hoe het verhaal 'moet' lopen: elke variatie die de kinderen aandragen is welkom. Ook al levert dat een nieuwe afloop op. We onderzoeken steeds de consequenties van bepaalde keuzes. Kinderen leren hier spelenderwijs verschillende soorten gedrag kennen en ontdekken dat alles niet vanzelf gaat in een verhaal. Je moet vaak ergens moeite voor doen. Je kan je dan in iemand verplaatsen, ook al zou je het zelf heel anders doen.

Zo zijn er deze variaties op Roodkapje:
- de wolf heeft geen schijn van kans, omdat Roodkapje zich niet van de wijs laat brengen, hij heeft niet genoeg trucs in huis om het meisje van het paadje af te brengen.
- de wolf eet Roodkapje meteen op. Hij wil jagen, maar denkt niet aan later.
- de jager schiet iedereen neer.
- grootmoeder jaagt de wolf de deur uit.
- moeder gaat zelf mee naar het huisje.

Er zijn uiteenlopende verhaal-pakketten: Wensen en geheimen - Schelmen en slimmeriken - Klassieke Sprookjes - Wereldverhalen - Nederlandse sagen - Kerstverhalen/Oud&Nieuw - Wereldreligies.


Vriendelijkheid en vertrouwen, met de dood bekocht. Helaas.






Op alle informatie van deze site is copyright van toepassing.